ANDREJ TOMIĆ
PARTY
Novi ciklus slika Andreja Tomića je Party, a začetak je slikanja motivike ljudi u dokoličarenju, okupljanjima kojima je svrha sama zabava. Partijanere različitih profila Tomić je otkrio u imaginaciji te ih potom nastojao oblikovati na licu slike u tehnici ulja na platnu (formati na ovoj izložbi su 90 x 60 cm). Izvlačeći ih s podsvjesne razine, slika ih u prvom planu, slobodno i najčešće blisko kadrirano te ih slaže jedne do (i iza) drugih, čime donekle potencira njihove odnose (Ekipa, Naguravanje, Gužva, Glavonje). Već je slikar iskazao privrženost boji, da na specifičan način pristupa motivima pejzaža i ljudskih likova što su mu dominante likovnih zanimanja. Tomiću je slikanje poput rituala, postupno uspostavljanje odnosa s bojama kroz koji nastoji „pronaći red“, oblikovati i izraziti svoje senzibilitete. U tom procesu njemu je stalo do teksture, odnosno do stvaranja ritma vibrantne kolorističke površine. Naime, zamjetno je snažnije pregnuće oko bavljenja potencijalima boja, nego prikazanim motivima, što upućuje da ga na slikama ne zanima toliko emocija, karakter, raspoloženje likova, koliko koloristički tretman. U takvu pristupu, mimeza nije cilj, nego je izabrani motiv podatno sredstvo za likovni aranžman i eksperiment. Upečatljivost koju stvara prvi pogled upućen na slike upravo je rezultat tretiranja površina i to proizvoljno odabranim bojama koje prekrivaju figurativne motive i plohe između što stvara svojevrstan kromatski horror vacui. On se očitovao u gustom nanošenju slojeva netransparentne boje širokim izražajnim potezima kista tako da se izmjenjuju toplo-hladni i komplementarni odnosi katkad živih plavih, crvenih, žutih, zelenih ili narančastih boja, a katkad zagasitiji tonovi crvene, smeđe ili razvodnjeniji plave. Prikazani likovi ostavljaju dojam istovremeno zagonetne (Pušač, Kuštrava) i pretjerane zabave (Pijani i trijezni), neobičnih kretnji, glumačkih osobina, poput maski ili lutki (Glavonje, Šarena, Zubi). Tomićev pristup ipak nije kritički intoniran, već likovi koji spontano „izranjaju“ iz nedefinirane pozadine potvrđuju podatnost motiva svijeta razonode bliskog slikaru. Ciklus Party (2021.) pokazuje začetak razvijanja novoga motivskog repertoara i eksperimenata, kao i to da je Andrej Tomić smioni kolorist; upućuje na njegovo traženje slikarskog užitka, smjernog samootkrivanja, slobode u interpretiranju figurativnih motiva na kojima se odražava i neartikulirana lakoća zabave, što doprinosi nekom „šmeku“, utisku duhovitog i originalnosti. Konačno, ovaj ciklus otkriva težnju oko čestitog odnosa prema intuitivnom slikarskom polazištu. „Svaki umjetnik čuva tako u dubini duše jedan jedini izvor iz kojeg se za njegova života napaja sve ono što on jest i što izlaže“, zapisao je Albert Camus u povodu ponovne objave ranih radova Naličje i lice. Taj tekst potiče na razmišljanje da iako se tijekom kreativnih procesa razvija i mijenja, znalački kalkulira i izražava suverenije, počeci, odnosno prva stvaralačka razdoblja, pokazuju ono što je najizvornije u umjetniku.